Samorządowcy zgłaszają uwagi do ustawy o elektromobilności

Samorządy lokalne wystosowały pismo do Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwa Aktywów Państwowych w sprawie zmiany wybranych przepisów ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Mowa m.in. o przepisach, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia. Na ich podstawie samorządy powyżej 50 tysięcy mieszkańców zostaną zobligowane do realizowania zadań publicznych z wykorzystaniem co najmniej 10% pojazdów ekologicznych.

 

Zasadniczo samorządowcy w piśmie zwracają  uwagę, że realizowanie przez samorządy obowiązków ustawowych zgodnie z art. 68 ust. 3 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych jest w obecnej sytuacji poważnie zagrożone.

Art. 68 ust. 3 odnosi się do tego, że jednostka samorządu terytorialnego wykonuje lub zleca wykonywanie zadań publicznych podmiotowi, którego udział pojazdów elektrycznych lub pojazdów  napędzanych  gazem  ziemnym  we  flocie  pojazdów  użytkowanych  przy wykonywaniu tego zadania wynosi co najmniej 10%.

Problem na etapie postępowania przetargowego

Wyjaśniam, że samorządy, których dotyczą wskazane wyżej obowiązki, podjęły niezbędne działania w celu wywiązania się z obowiązku zlecania wykonywania zadań publicznych określonych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym podmiotom, które zapewnią wymagany udział pojazdów elektrycznych lub pojazdów napędzanych gazem ziemnym przy wykonywaniu tych zadań - czytamy w piśmie.

Samorządowcy zwracają uwagę, że w związku z powyższym, w dokumentacji dotyczącej postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w przypadku zlecenia zadania publicznego, którego wartość przekracza 30 000 euro wyrażonej w zł, w specyfikacji warunków zamówienia, wprowadzono zapisy umożliwiające wywiązanie się jst ze wskazanego w ustawie obowiązku. 

Potencjalni wykonawcy nie posiadają odpowiedniej floty

W efekcie wprowadzenia wymogów dotyczących udziału pojazdów elektrycznych lub napędzanych gazem ziemnym we flocie pojazdów użytkowanych przy wykonywaniu zlecanych zadań publicznych, potencjalni wykonawcy, w tym zwłaszcza spółki Skarbu Państwa, odmawiają udziału w postępowaniach przetargowych, uzasadniając swoje stanowisko brakiem odpowiedniej floty pojazdów niskoemisyjnych - wyjaśnia Przewodniczący Związku, Prezydent Rybnika Piotr Kuczera.

Zarząd Związku wskazuje również, że szczególnie istotny oraz świadczący o zbyt szybkim wprowadzaniu obowiązków związanych z posiadaniem floty pojazdów niskoemisyjnych jest fakt, że postawę taką prezentują m.in. spółki Skarbu Państwa, w tym np. Poczta Polska S.A. czy Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A.

Jednostki samorządu terytorialnego nie są w stanie wykonać ciążących na nich obowiązków ustawowych samodzielnie, bez zlecania części zadań podmiotom zewnętrznym, które niestety nie są przygotowane do współpracy w zakresie pozwalającym na rozwój elektromobilności w tempie wyrażonym w ustawie - mówi Przewodniczący Związku.

Niezbędna zmiana przepisów lub mobilizacja spółek Skarbu Państwa

W ostatniej części pisma Zarząd Związku podsumowuje:

Reasumując, wykonanie przez samorządy obowiązków ustawowych zgodnie z art. 68 ust. 3 jest w obecnej sytuacji prawnej poważnie zagrożone, a sytuacja taka, zgodnie z powyższą argumentacją, nie jest zależna jedynie od jednostek samorządu terytorialnego. W związku z tym ponownie wnioskujemy o wdrożenie jednego z proponowanych rozwiązań:

  • zmiany zapisów art. 68 ust. 3 w ten sposób, że data 1 stycznia 2022 r. zostanie zastąpiona datą 1 stycznia 2023 r.,
  • zdyscyplinowanie spółek Skarbu Państwa w zakresie ich przygotowania do realizacji zadań publicznych zlecanych przez samorządy z wykorzystaniem pojazdów elektrycznych i napędzanych gazem ziemnym.

treść pisma dostępna tutaj

Data publikacji: 16.12.2021 r.

Polecamy




Współpracujemy