Samorządowe postulaty w sprawie kryzysu wodnego
Poniżej publikujemy postulaty Ogólnopolskiego Porozumienia Organizacji Samorządowych w sprawie kryzysu wodnego (w oparciu o stanowisko przyjęte 30.06):
-
Należy zagwarantować w rządowym programie „Stop Suszy”, w wykazie zaplanowanych inwestycji budowy lub przebudowy urządzeń wodnych, realizację zadań na terenie obszarów poszczególnych województw po konsultacjach i w ścisłej współpracy z samorządem województwa, które uwzględniają najpilniejsze potrzeby w tym zakresie, a także ustalony zostanie harmonogram rzeczowy uwzględniający aktualną sytuację.
-
Zauważamy konieczność ustawowego powierzenia udziału w decyzyjności nad zarządzaniem wodami dla samorządów powiatów i województw na ich terenie, szczególnie w zakresie działań i inwestycji ograniczających skutki suszy. Wiąże się to także ze zmianą zapisów ustawowych, które zapewnią możliwość tworzenia komórek organizacyjnych w urzędach samorządów odpowiedzialnych za sprawy melioracji i ograniczania skutków suszy. Centralizacja w tym zakresie nie służy sprawnemu reagowaniu na szybko zmieniające się okoliczności powodujące stepowienie części powierzchni kraju.
-
Postulujemy o jak najszybsze rozpoczęcie inwestycji hydrologicznych wynikających z PPSS, które pozwolą zwiększyć ilość zatrzymywanej wody opadowej do poziomu co najmniej 15%.
-
Wg samorządów szczebla gminnego, należy wprowadzić w nowej perspektywie finansowej UE w priorytetach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) kierunki wsparcia rolników związane z tworzeniem i budową zbiorników wodnych związanych z małą retencją wód na wzór programu zalesiania gruntów rolnych, a także podjęcie działań edukacyjnych w sektorze rolnym, kładących nacisk na potrzebę współpracy w zakresie gospodarki wodnej.
-
Widzimy konieczność zwiększenia zasobów naturalnych, a także zabezpieczenia przed degradacją takich obszarów, jak torfowiska, łąki czy pasy drzew na polach (tzw. remizy śródpolne), które osłaniają grunty i uprawy, będąc jednocześnie chwilową ostoją niewielkich zwierząt.
-
Należy pochylić się nad problemem zatrzymania tendencji obniżania poziomu wody gruntowej w pradolinach rzek, poprzez zaprzestanie budowania i remontowania wałów przeciwpowodziowych tam, gdzie można w zamian zalewać grunty rolne (powyższe nie dotyczy obszarów miejskich i zurbanizowanych, gdzie służą one ochronie ludzi i dobytku). Tworzenie suchych polderów gromadzących wodę w czasie powodzi, może służyć wiosennej retencji wód odpływowych i deszczowych. Przykładem dobrych praktyk może być polder Milsko w gminie Zabór (województwo lubuskie), który skutecznie zahamował stepowienie gruntów na tym terenie.
-
Należy zmienić system realizacji zadań instytucji pracujących w obszarze melioracji na kierunki zwiększające wszelkie rodzaje retencji wód na terenach lokalnych. W związku ze wzmocnieniem realizacji programów dotyczących retencji należy odtworzyć system kształcenia zawodowego w technikach o specjalności melioracyjnej i rolniczej z zakresu gospodarowania zasobami wodnymi oraz na wydziałach budownictwa szkół wyższych i pokrewnych specjalności.
-
Powinno się promować dobre praktyki adaptacji do zmian klimatu nie tylko poprzez małą retencję, ale także przez ochronę bioróżnorodności np. ograniczenie koszenia traw, zakładanie łąk kwietnych oraz zwiększanie zadrzewienia, rewitalizację terenów zielonych, odsklepianie terenów utwardzonych.
Przedstawione zestawienie stanowi wyliczenie jedynie części działań, które mogłyby przyczynić się do ograniczania skutków występowania suszy.
całe stanowisko dostępne tutaj