Relacja z marcowego posiedzenia Zarządu Związku

O Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz dalszych działaniach Związku w zakresie planowanego utworzenia „Śląskiego Okrągłego Stołu” rozmawiał Zarząd Związku podczas wideokonferencji 26 marca br.

 

Co dalej z inicjatywą „Śląskiego Okrągłego Stołu”

Posiedzenie Zarządu rozpoczęło się od przedstawienia przez Przewodniczącego Związku, Piotra Kuczerę, Prezydenta Rybnika działań Związku podjętych, wspólnie ze Stowarzyszeniem Gmin Górniczych oraz Górniczą Izbą Przemysłowo-Handlową, w ramach inicjatywy pn. „Śląski Okrągły Stół w zakresie sprawiedliwej transformacji”. Krótko przedstawił m.in. przebieg spotkania z Wiceministrem Arturem Soboniem, które odbyło się na początku marca w Rudzie Śląskiej. Przewodniczący Związku przypomniał, że po spotkaniu zostały przesłane do Wiceministra propozycje obszarów tematycznych, które w związku z wygaszaniem górnictwa węglowego powinny być elementem umowy społecznej dotyczące sprawiedliwej transformacji woj. śląskiego.

Z kolei Krzysztof Mejer, Wiceprezydent Rudy Śląskiej podczas wideokonferencji przedstawił aktualny stan rozmów prowadzonych przez stronę rządową z przedstawicielami związków zawodowych w sprawie przyszłości górnictwa.

O działaniach Związku w zakresie planowanego powołania „Śląskiego Okrągłego Stołu” – czytaj więcej tutaj.

Stanowisko w sprawie projektu Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności

Jednym z pierwszych punktów w porządku obrad Zarządu był projekt stanowiska w sprawie projektu Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Członkowie Zarządu po krótkiej prezentacji jego najważniejszych elementów jednogłośnie go przegłosowali.

W przyjętym stanowisku czytamy:
„Niewątpliwie KPO ma szansę odegrać olbrzymią rolę w odbudowie polskiej gospodarki po trudnym okresie kryzysu, ale również istotnym jej wzmocnieniu oraz lepszym dostosowaniu do nowych - popandemicznych uwarunkowań.”

Niemniej jednak samorządowcy uważają, że obok wielu cennych elementów i bezdyskusyjnych priorytetów zawartych w tym dokumencie (tj. m.in. zwiększenia produktywności gospodarki, zdolnej do tworzenia wysokiej jakości, bardziej dostępnych miejsc pracy, wyższej jakości i lepszego dostępu do  usług zdrowotnych, przyspieszenia rozwoju gospodarki niskoemisyjnej o obiegu zamkniętym, a także rozwoju opartego w większym stopniu na wykorzystaniu rozwiązań cyfrowych), brakuje rozwiązań w zakresie grupy istotnych problemów, które mogłyby zaproponować samorządy lokalne już na etapie tworzenia aktualnego projektu Planu.

Skala potrzeb w związku COVID-19 jest ogromna

Zarząd Związku w swoim stanowisku podkreśla m.in., że brakuje adekwatnych do skali potrzeb działań wspierających branże, które najbardziej ucierpiały wskutek pandemii, w tym: dla gastronomii, turystyki, rzemiosła i drobnego handlu detalicznego. Plan nie zakłada wystarczającego wsparcia dla osób, które borykają się z problemami zdrowotnymi po przejściu choroby COVID 19 – dla których naturalnym wydawałoby się tworzenie programów rehabilitacyjnych i finansowanie ich właśnie ze środków Planu.

Samorządy lokalne w przyjętym stanowisku doceniają uwzględnienie w dokumencie cyberbezpieczeństwa jako niezbędnego elementu dla rozwoju społeczeństwa cyfrowego. Jednocześnie zwracają uwagę, że finansowanie w tym zakresie przewidziano tylko bezpośrednio na poziomie krajowym, na realizację inwestycji w zakresie oprogramowania, urządzeń i infrastruktury towarzyszącej służących cyberbezpieczeństwu przesyłu i gromadzenia danych. Jak czytamy w stanowisku, dla zapewnienia dojrzałości e-usług świadczonych na poziomie lokalnym lub regionalnym, konieczne jest zapewnienie finansowania także dla innych beneficjentów, w tym samorządów terytorialnych.

Reforma planowania przestrzennego do 2026 mało realna

W przyjętym stanowisku w sprawie projektu Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności pojawia się też wątek związany z reformą planowania przestrzennego. Zarząd Związku podkreśla w nim, że  ostateczny termin wdrożenia tych zmian na połowę 2026 r. jest mało realny, biorąc pod uwagę skalę koniecznych działań.

Wyzwanie, jakim jest zmniejszenie konfliktów przestrzennych oraz ograniczenie kosztów powodowanych przez suburbanizację nie zostanie osiągnięte bez odpowiednich regulacji ustawowych, a może i konstytucyjnych – podkreślają samorządowcy. W opinii samorządowców plan w przedstawionej wersji nie wskazuje takich rozwiązań.

Usprawnienie procedury przekształcania szkół, przedszkoli i placówek publicznych

Krzysztof Matyjaszczyk, Zastępca Przewodniczącego Związku, Prezydent Częstochowy podczas posiedzenia przedstawił propozycję zmian w ustawie Prawo oświatowe, które dotyczą usprawnienia procedury przekształcania szkół, przedszkoli i placówek publicznych. Uzgodniono, że w tej sprawie, w imieniu Zarządu Związku, wystąpi Przewodniczący Związku.

Wszystkie przyjęte podczas posiedzenia stanowiska będą dostępne w naszym portalu internetowym w zakładce Dokumenty w przyszłym tygodniu.

Zespół do spraw wdrażania uchwały antysmogowej rozpoczyna prace

Zarząd Związku w trakcie posiedzenia rozmawiał również na temat dalszych działań Związku w zakresie wsparcia samorządów lokalnych w inicjatywach, których celem jest poprawa powietrza. Jednym z nich będą prace prowadzone przez - powołany przy Związku - Zespół roboczy ds. wdrożenia przepisów tzw. uchwały antysmogowej w jst.

W ramach prac Zespołu zostaną wypracowane wspólne zasady wykonywania obowiązków po stronie jst, które wynikają z wdrożenia tzw. uchwały antysmogowej. Członkowie Zarządu omówili harmonogram prac Zespołu i jego skład.

Potrzeba zwiększenia dotacji na uczestnika w środowiskowych domach samopomocy

Na wniosek Adama Neumanna, Prezydenta Gliwic, Członka Zarządu zostało przyjęte również stanowisko w sprawie zwiększenia dotacji na uczestnika w środowiskowych domach samopomocy oraz propozycji zmian w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie środowiskowych domów samopomocy z 9 grudnia 2010 r.

Samorządowcy zwracają w nim uwagę, że mimo ustawowych możliwości, dotacja na uczestnika środowiskowego domu samopomocy pozostaje „sztywną” kwotą i od 2019 r. nie uległa zwiększeniu. Jednocześnie bieżące koszty utrzymania domów corocznie wzrastają, np. wzrost ponoszonych opłat, koszty wynagrodzeń, koszty dostosowania placówek do wymaganych standardów. Zbyt niska dotacja wiąże się z ograniczeniami w zakresie oferowanych usług.

W przyjętym stanowisku Zarząd Związku postuluje m.in. o zwiększenie kwoty dotacji na jednego uczestnika środowiskowego domu samopomocy oraz wprowadzenie następujących zmian:

  • wprowadzenie przepisów wykonawczych do ustawy o pomocy społecznej (art. 51a ust. 1), które określą przejrzyste zasady funkcjonowania i finansowania klubów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
  • doprecyzowanie, czym są zajęcia klubowe, o których mowa w § 19 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy i z jakich środków winny być finansowane te zajęcia, w sytuacji, gdy nie są kierowane do uczestników ŚDS.

Podsumowanie ostatnich tygodni pracy Związku

W trakcie posiedzenia Ireneusz Czech, Członek Zarządu, Koordynator Konwentu Związku, Wójt Gminy Kochanowice, krótko omówił przebieg spotkania z Ministrem Michałem Cieślakiem w trakcie Konwentu na początku marca oraz prowadzonych konsultacjach inicjatywy pn. „Samorząd 3.0” – czytaj więcej tutaj.

Z kolei Krystyna Siejna, Zastępca Przewodniczącego Związku, Zastępca Przewodniczącego RM Katowice przedstawiła podczas posiedzenia najważniejsze wnioski płynące ze spotkania przedstawicieli Zarządów Ogólnopolskiego Porozumienia Organizacji Samorządowych – czytaj więcej tutaj.

Data publikacji: 26.03.2021 r.

Polecamy




Współpracujemy