Nowelizacja ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju jest podstawowym aktem prawnym, który reguluje w Polsce politykę rozwoju. Przyjęta przez Sejm nowelizacja wprowadza zmiany, które integrują wymiar społeczno-gospodarczy i przestrzenny w dokumentach strategicznych. Wprowadza również uregulowania umożliwiające przygotowywanie ram strategicznych do ubiegania się o środki z funduszy UE. Przepisy przewidują sporo zmian w odniesieniu do samorządów.

Ustawa stwarza podstawy prawne dla koordynacji różnych instrumentów i źródeł finansowania; ma też zapewnić spójności w planowaniu działań rozwojowych.

"Na poziomie krajowym podstawowym dokumentem określającym cele i kierunki rozwoju społecznego, gospodarczego i przestrzennego kraju staje się średniookresowa strategia rozwoju kraju. Zrezygnowaliśmy z przygotowywania koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju oraz długookresowej strategii rozwoju kraju" – tak o nowelizacji ustawy mówi minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Resort funduszy i polityki regionalnej wskazuje, że na poziomie regionalnym istotą zmian jest wprowadzenie aspektów przestrzennych do strategii rozwoju województwa – tzw. model struktury funkcjonalno-przestrzennej województwa. Dotychczasowe plany zagospodarowania przestrzennego województw staną się elementem strategii. Tym samym strategie zostaną mocniej osadzone w problematyce związanej z rozwojem przestrzennym. Zmiany związane z rezygnacją z planów zagospodarowania przestrzennego województw wejdą w życie dopiero po 2025 r.
Ministerstwo wyjaśnia, że strategie rozwoju województw powinny zostać przygotowane lub dostosowane do nowych wymogów maksymalnie w ciągu pięciu lat, co umożliwi zakończenie prac nad trwającą obecnie aktualizacją strategii województw pod nowy okres programowania UE 2021-2027.

MFiPR wskazuje ponadto, że na poziomie lokalnym wprowadza się możliwość przygotowywania strategii rozwoju gminy lub też strategii rozwoju ponadlokalnego w przypadku dokumentu wspólnego dla kilku gmin. W obu przypadkach dokumenty te łączą ze sobą sferę społeczno-gospodarczą i przestrzenną. Jak zauważa resort, wiele samorządów terytorialnych przygotowywało dotychczas strategie rozwoju, jednak nie były one osadzone w przepisach prawnych.

"Proponuje się, żeby strategia nie była obligatoryjna – nie każda bowiem gmina ma potrzebę posiadania takiej strategii" – zaznacza.

Możliwość przygotowania wspólnej strategii ma odpowiadać na potrzebę planowania działań rozwojowych wykraczających (lub oddziałujących) poza granice administracyjne jednostki terytorialnej.
Oba rozwiązania umożliwią przygotowanie dokumentów, stanowiących ramy strategiczne dla aplikowania o środki
unijne.

Więcej poniżej:
www.samorzad.pap.pl

Polecamy




Współpracujemy