Jak zredagować komunikat ws. koronawirusa - poniżej kilka wskazówek
Piszesz/tworzysz związany z koronawirusem komunikat w samorządzie, gminie lub innej instytucji?
Poniżej kilka sugestii, które mogą pomóc (powstały w oparciu o analizę komunikatu Starosty Krakowskiego):
-
Zrezygnuj z długich początków. Pisz krótko i o co chodzi! Unikaj zbędnych fraz w stylu: „w obecnej sytuacji”, „w związku z rozprzestrzenianiem się”, „zwracam się z prośbą” itp. Lepiej napisać, np.: „Koronawirus poszerza swój zasięg w kraju".
-
Kiedy mówimy o chorobie, wskażmy objawy, np.: „Wywołuje on zespół ostrej niewydolności oddechowej, nazywany COVID19”.
-
Napisz konkretnie, czego oczekujesz, np.: „Proszę mieszkańców powiatu krakowskiego o ograniczenie wizyt w Starostwie w Krakowie oraz w ...”. Lepiej wymienić nazwy konkretnych placówek, zamiast pisać „jego jednostek”). Czy stacja Sanepidu albo jednostki straży zaliczają się do tej grupy? Ci, którzy nie pracują w administracji mogą tego nie wiedzieć.
-
Stwierdzenie: „(…) ograniczenie do spraw pilnych, wymagających bezpośredniej wizyty w urzędzie” jest niezrozumiałe. Czy są pośrednie wizyty? Czy mieszkańcy będą wiedzieć, które sprawy są pilne, a które nie? Jeśli trudno to zwięźle opisać, to można zachęcić do kontaktu telefonicznego, aby upewnić się, czy wizyta jest pilna i czy wymaga przyjścia do urzędu.
fot. pasja1000 z Pixabay
-
Odsyłając do strony www, warto upewnić się, że nie zirytuje to odbiorców, którzy szukają szybkiego kontaktu. Sprawdź, czy podane na stronie numery są aktualne i czy kierują do właściwych osób. Na przykładzie strony Starostwa w Krakowie widzimy, że podany jest numer do dyrektora Wydziału Obywatelskiego. W zakładce Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego pokazana jest natomiast struktura organizacyjna, ale brakuje numerów do poszczególnych osób.
-
Dużo lepiej zamiast listy wydziałów, stworzyć stronę wyjaśniającą, co gdzie można załatwić. Tak ma na stronie miasto Warszawa (https://warszawa19115.pl/szukasz-informacji), a numer telefonu informacyjnego jest jeden i mieszkaniec nie musi domyślać się, pod jaki numer ma zgłosić daną sprawę.
-
Prośba o stosowanie się do wszelkich zaleceń sanepidu powinna wskazywać, gdzie takie zalecenia znaleźć – czy na stronach sanepidu, czy służb medycznych. W analizowanym komunikacie podana jest strona rządowa z najnowszymi informacjami dotyczącymi koronawirusa, ale jej adres jest dłuższy niż na stronie stacji epidemiologicznej. W komunikacie brakuje też informacji, że to na tej stronie znajdziemy zalecenia. Kiedy na nią wchodzimy, musimy mocno się przeklikać, żeby znaleźć stacje epidemiologiczną w Krakowie - wsse.krakow.pl – na której są odpowiednie informacje. Można było też od razu podać mail do stacji i ogólnodostępny telefon do NFZ.
-
Gdyby komunikat był bardziej przemyślany od strony odbiorcy, informacja byłaby, mniej mglista, a mieszkaniec nie czułby się zagubiony, przechodząc przez kolejne strony internetowe. Zwłaszcza gdy jest starszy i nie ma telefonu z Internetem.
autorzy: GRZEGORZ TOMASZEWSKI i DR HAB. JACEK WASILEWSKI
W przypadku zainteresowania konsultacjami on-line zapraszamy do kontaktu: kontakt@prowadzenislowami.pl lub 608-787-310.
Więcej szczegółów na: www.prowadzenislowami.pl