Fundusz Inwestycji Lokalnych - odpowiedzi Ministerstwa Rozwoju

Czy w ramach drugiej puli środków jeden samorząd może złożyć klika wniosków? Kto powinien się podpisać pod wnioskiem składanym przez powiat lub województwo? Ministerstwo Rozwoju odpowiada na pytania o Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych.


Na co uważać, składając wniosek o wsparcie z RFIL?

Na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju publikowane są odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania o Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych. Wśród nich są już także wyjaśnienia dotyczące drugiej transzy podziału środków. Poniżej przykładowe odpowiedzi:

1. Za pośrednictwem jakiego systemu bankowości elektronicznej będzie obsługiwany RFIL?

Powinien być obsługiwany tym samym systemem bankowości elektronicznej co Fundusz Przeciwdziałania COVID-19. Wynika to z tego, że RFIL nie jest oddzielnym funduszem, a jest wsparciem kierowanym do gmin i powiatów z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Podstawa prawna:
Uchwała nr 102 Rady Ministrów w sprawie wsparcia na realizację zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego (M.P. poz. 662; zwana dalej: Uchwałą)

2. Czy rachunek bankowy – zarówno do obsługi RFIL, jak i rachunek na jaki jednostka samorządu terytorialnego (JST) otrzyma środki - ma być oprocentowany?

Tak. Rachunek JST powinien być oprocentowany zgodnie z zawartą umową pomiędzy JST a bankiem prowadzącym obsługę bankową jednostki. JST zobowiązuje się do przeznaczenia całości odsetek od otrzymanych środków, zgromadzonych na rachunku bankowym lub lokacie, na wydatki majątkowe. Wynika to z załącznika nr 3 oraz 4.

3. Czy wojewoda zobowiązany jest do prowadzenia pozabilansowej czy bilansowej ewidencji księgowej w odniesieniu do środków z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych?

Jednostki zobowiązane są rzetelnie i jasno przedstawić sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy [1]. Na jednostkach ciąży obowiązek wprowadzenia do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego, w postaci zapisu, każdego zdarzenia, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym [2]. Oznacza to, że w odniesieniu do środków Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych należałoby ująć je w księgach rachunkowych wojewody. Takie rozwiązanie pozwoli na uznanie ksiąg rachunkowych jednostki za prowadzone na bieżąco, ponieważ pochodzące z nich informacje umożliwiają m.in. sporządzenie w terminach obowiązujących jednostkę sprawozdań finansowych i innych sprawozdań oraz dokonanie rozliczeń finansowych [3].

Jeżeli dla potrzeb kontrolnych i sprawozdawczych niezbędne jest prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej dla środków Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, wówczas jednostki mają taką możliwość. Przez wyodrębnioną ewidencję rozumie się ewidencję wyodrębnioną w ramach, już prowadzonych przez daną jednostkę, ksiąg rachunkowych. Polega ona na wyodrębnieniu operacji poprzez wprowadzenie do zakładowego planu kont odrębnych kont syntetycznych, analitycznych i pozabilansowych w takim układzie, aby możliwe było spełnienie wymagań w zakresie sporządzenia sprawozdań finansowych i innych rozliczeń.

Podstawy prawne:
[1] art. 4 ww. ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r., poz. 351)
[2] art. 20 ust. 1 ustawy o rachunkowości
[3] art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy o rachunkowości

4. Czy środki pochodzące z Funduszu przeciwdziałania COVID-19 stanowią dochód jednostek samorządu terytorialnego, a w związku z tym powinny być ujmowane w budżecie jednostki samorządu terytorialnego oraz wieloletniej prognozie finansowej?

Jednostki samorządu terytorialnego gromadzą środki z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 na wydzielonym rachunku dochodów i przeznaczają je na wydatki związane z przeciwdziałaniem COVID-19 w ramach planu finansowego tego rachunku [1]. Wójt (burmistrz, prezydent miasta), zarząd powiatu oraz zarząd województwa dysponują środkami oraz opracowują plan finansowy dla tego rachunku.

Mając na uwadze względy systemowe, środki te mają charakter budżetowy, powinny być zatem ujmowane w budżecie JST, z zachowaniem ich wyodrębnienia w ramach szczególnych zasad wykonywania budżetu JST. Tym samym powinny być wykazywane również w wieloletniej prognozie finansowej.

Podstawy prawne:
[1] art. 65 ust. 11-13 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 568 z późn. zm.)

więcej poniżej:

www.samorzad.pap.pl
 

Polecamy




Współpracujemy