Postulowane przez Śląski Związek Gmin i Powiatów utworzenie Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków wkrótce stanie się faktem.
W lutym 2020 r. nasz Związek zwrócił się do Premiera z apelem o przyspieszenie prowadzonych przez Rząd RP działań związanych z utworzeniem Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, która mogłaby być zasilana przez służby kominiarskie podczas rutynowych corocznych kontroli. 7 sierpnia 2020 r. Rada Ministrów kierunkowo przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw, w którym znalazły się przepisy dotyczące utworzenia Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Jak informuje Departament Gospodarki Niskoemisyjnej Ministerstwa Rozwoju, uruchomienie pierwszych funkcjonalności systemu jest planowane w 2022 r.
Będzie monitorowanie zanieczyszczenia powietrza
Celem regulacji zawartych w powyższym projekcie ustawy jest stworzenie centralnej ewidencji budynków, w których eksploatowane są źródła spalania paliw o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW. To w konsekwencji pozwoli na monitorowanie zanieczyszczenia powietrza, identyfikację i kontrolę źródeł spalania paliw. Ponadto rozwiązania te mają zagwarantować regularne i wiarygodne pozyskiwanie danych oraz ich aktualizację na temat źródeł ogrzewania gospodarstw domowych i stanu energetycznego budynków.
Elementem systemu będzie również aplikacja mobilna, która umożliwi odpowiednim służbom (np. strażom miejskim, pracownikom urzędów i innych organów gmin) odnotowywanie informacji o interwencjach podejmowanych w stosunku do osób zamieszkujących budynki mieszkalne, w konsekwencji zgłoszeń dotyczących szkodliwych dla zdrowia i życia emisji generowanych z palenisk tych budynków.
Analizy środowiskowe, zdrowotne i finansowe
Ponadto w ramach narzędzia informatycznego obsługującego ewidencję mają zostać wytworzone moduły analityczne, które pozwolą na przeprowadzenie analiz środowiskowych, zdrowotnych czy finansowych dotyczące zjawiska niskiej emisji. W szczególności narzędzia te mają umożliwić i zracjonalizować podejmowanie decyzji inwestycyjnych, które wspierają przeciwdziałanie niskiej emisji na danym terenie (poprzez analizę kosztów i oczekiwanych efektów form interwencji publicznej).
Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Rozwoju, CEEB ma stanowić swego rodzaju most informatyczny pomiędzy administracją rządową i samorządami, który ma doprowadzić do poprawy efektywności realizacji i rozliczalności programów ochrony powietrza oraz przyczynić się do lepszego planowania i wydatkowania środków publicznych przeznaczanych na ten cel. Mamy nadzieję, że wdrażany system spełni pokładane w nim oczekiwania i pomoże samorządom na skuteczną i jeszcze sprawniejszą kontynuację dotychczas prowadzonych działań zmierzających do poprawy jakości powietrza, a także pomoże zoptymalizować współpracę między administracją rządową i samorządową w tym obszarze.