18 czerwca w Arenie Gliwice - na zaproszenie prezydenta Adama Neumanna, członka Zarządu Związku - odbyło się posiedzenie Zarządu naszej organizacji. W jego trakcie została podjęta m.in. uchwała dotycząca przyjęcia gminy Godów do Związku. Samorządowcy rozmawiali także o Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków oraz zapowiadanym przez Rząd przekazaniu realizacji Programu ,,Rodzina 500+” Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych.
W pierwszej części posiedzenia Tomasz Osiński, Wójt Gminy Wręczyca Wielka przedstawił przygotowany na jego wniosek projekt stanowiska w sprawie zwrotu kosztów ponoszonych przez rodziców w związku z dowozem niepełnosprawnego dziecka do szkoły/placówki.
W przyjętym w tej sprawie podczas spotkania stanowisku Zarząd Związku wnioskuje o korektę przepisów określających zasady zwrotu rodzicom dzieci niepełnosprawnych kosztów przewozu ich dzieci do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego lub ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku przedszkolnego lub szkolnego, realizowanego na podstawie umowy zawartej między wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) a rodzicami lub opiekunami, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice lub opiekunowie (przy zapewnieniu finansowania z budżetu Państwa w ramach subwencji oświatowej). Aktualnie zasady te określa art. 39a ustawy z dnia 16 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 z późn. zm.).
Jak czytamy w stanowisku: przed wejściem w życie zapisów art. 39a gminy samodzielnie określały sposób obliczania i zarazem wysokość zwrotu rodzicom tego rodzaju kosztów. W części gmin w Polsce rodzice dzieci niepełnosprawnych otrzymywali zwrot kosztów według stawki określonej w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 roku w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002 r. nr 27 poz. 291 z późn. zm.), czyli w praktyce (pojemność silnika powyżej 900 cm3) 0,8358 zł za 1 kilometr.
Regulacja wprowadzona art. 39a Prawa oświatowego określa natomiast wysokość zwrotu jako iloczyn liczby kilometrów, średniej ceny paliwa określonej przez radę gminy oraz średniego zużycia pojazdu na 100 kilometrów według danych producenta pojazdu. W praktyce, po zmianie ustawowej, dla niektórych rodziców oznacza to istotną obniżkę kwot zwracanych im przez gminę - wysokość zwrotu kosztów obniżyła się w niektórych gminach o 50% i więcej, co jest bardzo odczuwalne dla rodziców dzieci niepełnosprawnych.
całe stanowisko dostępne tutaj
Stanowisko w sprawie realizacji Programu ,,Rodzina 500+”
W trakcie spotkania Zarząd Związku przyjął też stanowisko w sprawie zapowiadanego przez Rząd przekazania realizacji Programu ,,Rodzina 500+” Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych, przewidzianego w projekcie ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci oraz niektórych innych ustaw. Temat ten przedstawił Krzysztof Matyjaszczyka, Prezydent Częstochowy, Zastępca Przewodniczącego Związku.
Zarząd Związku w stanowisku tym wnosi o zaprzestanie procedowania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci oraz niektórych innych ustaw w obecnej formie z uwagi na pominięcie bardzo istotnych czynników mających wpływ na dostępność świadczenia, poziom szacowanych oszczędności budżetu państwa oraz bezzasadną zmianę organu obsługującego zadanie.
Jak czytamy w stanowisku: realizacją ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (Dz.U. z 2019 r. poz. 2407) zajmują się jednostki samorządu terytorialnego, tj. wójt, burmistrz lub prezydent miasta, a w sprawach związanych z koordynacją systemów zabezpieczenia społecznego wojewoda. Samorządy bardzo dobrze radzą sobie z zadaniem, które funkcjonuje już pięć lat. Wypłata przez gminy świadczenia wychowawczego praktycznie od początku przebiegała w sposób bardzo sprawny i bez zakłóceń w kolejnych latach, w których nastąpiły istotne zmiany w programie. Realizacja programu ,,Rodzina 500+’’ wielokrotnie wskazywana była jako wzorcowy przykład wykonywania zadań rządowych przez samorządy.
Dlatego też zdaniem samorządowców nowelizacja ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci, w zakresie zmiany jednostki obsługującej program ,,Rodzina 500+’’ (przekazanie realizacji wypłat świadczenia opiekuńczego do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych) jest nieuzasadniona.
szczegółowe postulaty dostępne tutaj
Zarząd Związku w stanowisku zwraca również uwagę, że dokonując przedmiotowych zmian projektodawca powinien wziąć pod uwagę, iż w kontekście pogarszającej się sytuacji finansowej samorządów terytorialnych, pozbawienie samorządów części środków budżetowych w postaci dotacji celowej na realizację tego zadania zleconego, spowoduje dalsze pogorszenie potencjału rozwojowego gmin (poprzez pogorszenie wskaźników pozwalających na sięganie po dodatkowe środki na przedsięwzięcia rozwojowe, jak i obowiązujący od przyszłego roku wymóg równoważenia wydatków bieżących dochodami bieżącymi).
Pismo w sprawie Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków
Członkowie Zarządu uzgodnili też treść pisma w sprawie Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, które zostało skierowane do Jarosława Gowina, Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii.
W piśmie zwracamy uwagę, że w związku z planowanym uruchomieniem z dniem 1 lipca 2021 r. Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) niezbędne jest podjęcie pilnych działań zmierzających do poprawy funkcjonowania bazy, zapobiegających potencjalnym trudnościom, które w naszej ocenie mogą pojawić się wraz z jej uruchomieniem w planowanym terminie.
Na podstawie informacji uzyskanych podczas szkolenia z zakresu funkcjonowania CEEB, prowadzonego przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego (GUNB) dla przedstawicieli gmin z województwa śląskiego, które odbyło się w dn. 16 czerwca 2021 r., Zarząd Związku przekazuje w piśmie propozycje i uwagi, mające na celu usprawnienie procesu wdrażania CEEB.
szczegółowe uwagi znajdują się tutaj
Gmina Godów w Śląskim Związku
Zarząd Związku przyjął uchwałę dotyczącą przyjęcia gminy Godów do naszej organizacji. Nasz Związek zrzesza aktualnie już 142 jednostek samorządu terytorialnego z naszego województwa.
więcej kliknij tutaj
Data publikacji: 21.06.2021 r.